Kantoor beheren

Toen de COVID-19-crisis in New York City, dat al snel het epicentrum van de uitbraak werd, zich verscherpte, werden de meeste kantoren in NYC gesloten en werden werknemers gevraagd om op afstand te werken vanuit hun eigen huis. Hoewel deze regeling tijdelijk duurzaam kan zijn geweest, hebben veel bedrijven graag een manier gevonden om hun kantoren veilig te heropenen, en de mogelijkheid om dat te doen hangt af van het bieden van een gezonde werkomgeving die is ontworpen om de verspreiding van het virus te beperken.

Vaak aangeraakte oppervlakken

Een van de meest cruciale aspecten van het onderhoud van een dergelijke omgeving is het beheer van vaak aangeraakte oppervlakken in het kantoor. Dit soort oppervlakken, die meerdere malen per dag door verschillende medewerkers kunnen worden aangeraakt, zijn overal in het typische kantoor te vinden. Ze omvatten:

  • Deurklinken en ladetrekkers
  • Bureaus en computertoetsenborden
  • Stoelen en kantoormeubilair
  • Gedeelde keuken en eetruimten (inclusief koffiezetapparaten, aanrechtbladen, koelkast, enz.)
  • Badkameroppervlakken

Deze gebieden zijn ground zero voor de verspreiding van ziektekiemen, en voor COVID-19 in het bijzonder. Daarom moeten er protocollen worden opgesteld om deze oppervlakken te beheren.

Drie strategieën om de verspreiding van COVID-19 een halt toe te roepen
Drie belangrijke strategieën die kunnen worden gebruikt in kantoren om deze vaak aangeraakte oppervlakken te voorkomen dat de verspreiding wordt vergemakkelijkt, zijn:

Regelmatig reinigen van de oppervlakken

Vaak aangeraakte oppervlakken moeten meerdere malen per dag worden gereinigd. Een dagelijks bezoek van een schoonmaakdienst helpt bij het verwijderen van ziektekiemen, maar het zal bij lange na niet voldoende zijn om bescherming te bieden tegen de verspreiding van zoiets besmettelijks als COVID-19 in een binnenomgeving met veel medewerkers. Naast de inspanningen van een professionele schoonmaakdienst – die ook verantwoordelijk moet zijn voor het ontsmetten van vaak aangeraakte oppervlakken – zal er in de loop van de werkdag ook regelmatig moeten worden schoongemaakt van vaak aangeraakte oppervlakken.

Een bepaalde medewerker of een bepaald team van medewerkers kan worden gekozen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen, waarbij met behulp van ontsmettingsdoekjes een vooraf bepaalde lijst van oppervlakken met regelmatige tussenpozen wordt gereinigd. Werknemers moeten ook worden geïnstrueerd om elk oppervlak dat zij voor en na gebruik aanraken, af te vegen. Het klinkt in eerste instantie misschien vervelend, maar het afvegen moet vrij snel en gemakkelijk gaan, en het zal de medewerkers ook veel gemoedsrust geven.

Het beëindigen of beperken van het gemeenschappelijke gebruik van deze oppervlakken

Sommige van de vaak aangeraakte oppervlakken in uw kantoor kunnen worden omgevormd tot niet zo vaak aangeraakte oppervlakken. Zo hebben veel kantoren in het verleden een open desk beleid gehad, wat betekent dat één werkplek uiteindelijk door meerdere medewerkers wordt aangeraakt. Dit kan worden veranderd door speciale werkplekken toe te wijzen, op 6ft afstand van elkaar, zodat elke medewerker zijn eigen ziektekiemen gemakkelijker in een bepaalde ruimte kan houden en gemakkelijk sociale afstand van elkaar kan houden.

Andere vaak aangeraakte ruimtes kunnen volledig worden geëlimineerd. Het gebruik van gemeenschappelijke keukens, koffiepotten en koelkasten moet misschien worden stopgezet – hopelijk niet voor altijd, maar in ieder geval totdat we in een betere positie zijn om COVID-19 te voorkomen en te behandelen.

Het gebruik van aanrakingsvrije technologieën

Een van de beste strategieën om ziektekiemen van oppervlakken te weren is het implementeren van handsfree technologieën waar mogelijk. Dit kan gaan om bewegingsgestuurde kantoorverlichting, sensorgestuurde deuren die automatisch openen en kranen die door beweging worden geactiveerd.

Hoewel sommige van deze technologieën in eerste instantie duur kunnen zijn om te installeren, moet u rekening houden met de reinigingskosten die uiteindelijk zullen worden bespaard, om nog maar te zwijgen van de veiligheidsvoordelen. Bovendien hebben sommige van deze technologieën nog andere voordelen: zo hebben veel bedrijven al gebruik gemaakt van bewegingsgestuurde verlichting als een manier om te besparen op de elektriciteitskosten.

Schoonmaken op de juiste manier

Zoals hierboven vermeld, is een grondige reiniging essentieel om oppervlakken vrij te houden van COVID-19, maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u op de juiste manier reinigt. In reactie op de uitdagingen van COVID-19 heeft de New York City Health Department richtlijnen gegeven voor het reinigen en desinfecteren van niet-gezondheidszorginstellingen, waaronder advies over hoe je effectief zowel harde als zachte oppervlakken kunt desinfecteren.

Terwijl het document opmerkt dat de coronavirussen eigenlijk vrij gemakkelijk zijn te doden, is het altijd goed om te beginnen door om het even welk vuil of vuil te verwijderen alvorens neer met een ontsmettingsmiddel te vegen. Bleekmiddel, peroxide en oplossingen met minstens 70% alcohol zijn allemaal geschikt voor het desinfecteren van harde oppervlakken. Zachte voorwerpen (bijv. linnengoed, gestoffeerde stoelen, tapijten) kunnen worden gereinigd met typische reinigingsmiddelen of reinigingsmiddelen die speciaal voor deze voorwerpen zijn gemaakt.

Het belang van handwas

Een andere manier om vaak aangeraakte oppervlakken in het kantoor schoon te houden, is de medewerkers te helpen een goede persoonlijke hygiëne te handhaven, vooral als het gaat om hun handen. De dispensers voor ontsmettingsmiddelen voor de handen moeten in het hele kantoor worden geplaatst en de werknemers moeten worden voorzien van ontsmettingsdoekjes en ontsmettingsmiddel op het kantoor.